Podnikání s klikou

Díky sázce na inovace a originální design vyváží společnost M&T své kliky a kování pro okna i dveře do mnoha zemí světa. Vyvinula unikátní technologie, které dosud žádná jiná firma z oboru vytvořit nezvládla.

Štěstí je potřeba u každého úspěšného podnikání. Společnost M&T z Nového Města nad Metují má přímo kliku. Je totiž jediným tuzemským výrobcem a také úspěšným vývozcem klik a dveřního a okenního kování.

Na začátku stála příležitost převzít perspektivní segment podnikání. „V roce 1997 jsme se s bratrem Romanem domluvili, že odkoupíme zásoby dveřního a okenního kování od firmy, v níž pracoval a která ukončila působení v tomto segmentu. Já jsem se postaral o prvotní kapitál a bratr začal budovat prodejní síť,“ popisuje Ivo Ulich vznik společnosti M&T.

Turecké hospodářství
Na českém trhu tehdy působily jen zhruba tři firmy, které s tímto sortimentem obchodovaly. Zboží nakupovaly převážně v Itálii. „Viděli jsme tam prostor a potenciál se prosadit,“ pokračuje Ivo Ulich. Aby se firma na trhu odlišila od konkurence, začala dovážet zboží z Turecka. I díky této volbě během následujících tří let postupně dospěla k rozhodnutí namísto prodeje výrobků jiných značek přejít na vlastní produkci.

Ivo Ulich

„U dodávek z Turecka se projevovala nízká kvalita, dlouhé termíny dodání. Byli jsme závislí na tom, co dodavatel vyrobí, museli jsme na skladě držet velké zásoby kvůli pozdním dodávkám. Jsou to vlastně stejné problémy, jako mají dnes firmy na českém trhu, které nabízejí převážně asijskou produkci, kde kvalita není vždy určujícím kritériem,“ popisuje Ivo Ulich zásadní krok ve vývoji společnosti.

V roce 2000 představila firma svoji první řadu kování pod značkou M&T (Material & Technology). Začátky nebyly jednoduché, v Česku totiž prakticky neexistovala tradice výroby dveřního kování.

Titulní stránka časopisu Domov

V M&T tedy museli připravit zcela nový konstrukční, výrobní a technologický systém produkce, dodávek a subdodávek bez možnosti navázat na zkušenosti nějakého tradičního dodavatele. „Změna to byla velice těžká. Museli jsme najít firmy a naučit je vyrábět pro nás různé komponenty a zvládat některé operace, jako například leštění a broušení. To se dělalo a dodnes zčásti dělá manuálně. Museli jsme zvolit správný materiál, aby na něj šly dobře nanést povrchové úpravy a také abychom mohli garantovat potřebnou životnost,“ popisuje Ivo Ulich.

/pokračování

To se projevilo jako velká výhoda. Díky vymýšlení vlastních postupů vycházejících z technologií dostupných v tuzemsku se produkce společnosti M&T začala odlišovat od konkurence, tedy dovážených značek kování.

Prosadit novou značku se firmě dařilo díky propagaci na veletrzích. Nejdříve díky účasti na expozicích IBF Brno, For Arch a For Habitat Praha nebo Coneco Bratislava upevnila svoji pozici na domácím trhu. Našla obchodní partnery, kteří pod značkou M&T vystupují v Praze, Brně, Plzni a Bratislavě. Celkem navázala firma vztahy se čtyřmi stovkami obchodních partnerů.

Stejnou cestou, tedy prostřednictvím veletrhů, se firma M&T prosadila i v zahraničí. Nejdříve otestovala svoje možnosti v roce 2006 na světovém veletrhu kování a doplňků Practical World v Kolíně nad Rýnem. O rok později začala vyvážet na Slovensko. V roce 2008 již s využitím předchozích zkušeností získala nové zahraniční trhy, v expanzi pokračovala v roce 2010 díky účasti na dalším významném oborovém veletrhu FensterBau Norimberk, který je největším specializovaným veletrhem v Evropě pro výrobce dveří, oken a doplňků. „V současnosti vyvážíme do Polska, Německa, Holandska, Belgie, Kypru, Řecka, Libanonu, Brazílie, Ruska, Dánska, Rakouska a Slovinska. Další země budou následovat,“ vypočítává Ivo Ulich. Jediní na světě Za svůj úspěch v zahraničí firma vděčí především dvěma věcem, kvalitnímu designu a inovacím.

Červený puntík za design

Prestižní ocenění Red Dot Design Award 2013 získala letos v červenci společnost M&T v německém Essenu. Porota složená z 37 předních světových odborníků udělila ocenění českým klikám z kolekce Minimal/Maximal za výjimečný design, inovativní provedení a materiálové zpracování. Výrobky z Nového Města nad Metují porazily více než 4500 produktů z celého světa. Vyznamenané kování se vyznačuje univerzálností použití a minimalistickým designem. Nese identický povrch, jako mají dveře, a díky tomu s nimi pohledově zcela splývá. Soutěž Red Dot Design Award oceňuje nejlepší designéry od padesátých let minulého století. Soutěží v ní výrobci různých výrobních oborů, od výrobců automobilů, hodinek, osvětlení, elektroniky, telefonů, oblečení, nábytku až po bytové doplňky a další oblasti.

V designu vsadila na moderní trendy, především na minimalismus. Právě jednoduché kliky jsou na trhu čím dál žádanější. „Naším hlavním úspěchem bylo skloubit design s funkčností a být vždy v inovacích o krok napřed před konkurencí. Kromě toho jsme se snažili nabízet ucelené modelové řady, jak na dveře, tak na okna. Zákazník si tedy může celý interiér vybavit ve stejném designu, s povrchovou úpravou v několika barevných odstínech,“ vysvětluje Ivo Ulich. Design svých výrobků si firma vyvíjí sama, pouze na jedné modelové řadě spolupracovala s přední architektkou Bárou Škorpilovu.

Přestože oproti zahraniční konkurenci se v oboru pohybuje relativně krátkou dobu, dostala se technologicky na světovou špičku. Společnost M&T jako první přišla s povrchem z matného niklu a poté také s unikátním povrchem obsahujícím nitrid titanu v různých barvách. „Na trhu to dodnes nikdo nemá,“ zmiňuje Ivo Ulich.

Pro roky 2014 až 2015 firma připravuje další inovaci. Díky nové technologii bude vyrábět kování z lehkých slitin s povrchem z titanu a karbidu wolframia. „Toto materiálové složení garantuje extrémní odolnost i v nejtěžších klimatických podmínkách. S tímto produktem už chceme oslovit trhy v Asii a na Dálném východě a postupně pro ně připravujeme marketingovou a obchodní strategii,“ plánuje Ivo Ulich.

Profit - Příběh úspěchu, Dalibor Dostál, 22. 7. 2013

Poslední články


M&T magnetic získal ocenění RED DOT!

Magnetic

Inovativní řešení dveřního systému Magnetic vysloužilo českému výrobci dveřního kování prestižní ocenění ...

více zde

Bývalý fotbalista Ivo Ulich vyrábí kliky

Klikař

Patnáct let se Ivo Ulich živil fotbalem v Česku, Německu a Japonsku. Už během fotbalové kariéry ale začal ...

více zde

Cesta ke stoleté tradici

Klikař

Není to značka, která by se proslavila už někdy v meziválečném období, přesto ji svět dnes zná a respektuje ...

více zde

Klikaři z Dobrušky

Klikař

Roman Ulich se vyučil strojařem. Zkoušel obchodovat s lecčím, než vsadil na kliky ...

více zde

České kliky otevírají dveře do světa

Klikař

Když bratři Ulichovi před dvaceti lety společnost M&T zakládali, měli pouze pět zaměstnanců, ...

více zde

Design klik včera, dnes a zítra

Klikař

Dnes je Roman Ulich hlavním designérem společnosti M&T a držitelem prestižního ocenění Red Dot Design Award ...

více zde

Klikaři s tahem na branku

Klikař

Hvězda fotbalového trávníku, která klukovský sen ve třiatřiceti vyměnila za dospěláckou realitu ...

více zde

Mít kliku a umět ji vyrobit

Klikař

Navštívili jsme továrnu M&T v Dobrušce ve východních Čechách, kde se tři bratři Ulichovi již 20 let úspěšně věnují...

více zde

Sport & byznys

Klikař

Musíte umět jít za svým. A hlavně se bavit.

více zde

Nechci být v mentálním důchodu

Klikař

Podnikatel a bývalý ligový fotbalista Ivo Ulich prodává kliky do 43 zemí světa...

více zde

Klikař

Klikař

Ivo Ulich je jeden z mála profesionálních sportovců, kteří uspěli i v byznysu...

více zde

příběhy úspěchu: Má to někdo kliku!

Příběhy úspěchu: Má to někdo kliku!

Když v roce 1997 přichází Roman Ulich za bratrem Ivem s nápadem ...

více zde

Ivo Ulich & Kliky a dveřní kování

Ivo Ulich & Kliky a dveřní kování

Zakládáme v Česku „klikařskou” tradici...

více zde

Klika Romana Ulicha

Klika Roman Ulicha

Dokáže předpovídat trendy...

více zde

Jsem klikař

Jsme klikař

O tom, že i malá česká firma může být díky svým originální nápadům světová...

více zde

Podnikání s klikou

Podnikání s klikou

Díky sázce na inovace a originální design vyváží společnost M&T své kliky a kování pro okna i dveře do mnoha zemí světa....

více zde

Je fajn mít správnou kliku

Je fajn mít správnou kliku

Ve sportu musíte nejenom hodně trénovat, ale take mít kliku, abyste vyhrávali. V životě potřebujete mít kliku, abyste se mohli zdárně posouvat dál ke svým cílům.

více zde

M&T, to je design a kvalita v kování

M&T, to je design a kvalita v kování

Píše se rok 1997 a dva bratři zakládají ve východních Čechách společnost M&T, firmu, která se za více jak 15 let své existence napevno usadila na českém trhu s dveřním a okenním kováním.

více zde